top of page

Fuvola választása

Fuvolát választani nem olyan bonyolult. Elõször is szeretnélek megnyugtatni, hogy csak olyan fuvolát találsz ezen az oldalon, amit saját tanítványaimnak is jó szívvel adok, tehát ha itt vásárolsz, nagy hibát biztosan nem tudsz elkövetni. Minden egyes fuvola alapos szakértõi teszten megy át, és nem veszem be a készletembe, ha nem felel meg minden igénynek. De a legfontosabb, hogy ha van saját tanárod, feltétlen beszéljétek meg elõre a részleteket. Ehhez remélhetõleg jó kis segítség lesz az alábbi jópár gondolat. Remélem sikerül rábukkannod a leginkább neked, nektek való fuvolára! :)

Kell egyáltalán egy gyereknek minõségi fuvola?
Igen. A fuvolán sajnos sok múlik, még a legprofibbak sem tudnak profin játszani egy rossz fuvolán. Meg lehet spórolni sokezer forintot, de vajon összességében megéri-e? Gondoljuk csak végig: azért járatják a szülõk a gyereket fuvolaórára, azért küzd a gyerek, és azért dolgozik a tanár, hogy a hangszer mielõbb könnyen, tisztán és szépen megszólaljon, és így örömöt és ezáltal motivációt jelentsen a zenetanulás során. Egy rossz hangszertõl a közös erõfeszítés könnyen kárbamegy, a gyerek kedvetlen lesz, a gyakorlás nem okoz örömet, és a tanár a feje tetejére is állhat, akkor sem lesz az egész eredményes.

Olyan fuvolákat is válogattam az oldalra, melyek itthon kevésbé ismertek, viszont árban kedvezõbbek, gondolva azokra, akiknek semmiképp sem elérhetõ egy közepes árfekvésû fuvola.

Használt is jó?

Persze. Még ha újat is vennél, egy fél év múlva "használt" lesz. Végül mindenki használt fuvolán játszik. :D

Saját gyerekeimnek is használtat adok a kezébe, mert még nagyobbacska gyerekek esetében is sajnos a fuvolák néha leesnek, beütõdnek. 

Az egész oldalt azért csinálom, hogy elérhetõ áron, minõségi fuvolák legyenek mindenkinek a kezében. 

Kell nekem e-mechanika?

Az E-mechanika jó találmány. Elvileg arra való, hogy a fuvolák kényes pontját, az E hangot segítse. Zenetanárok általában ragaszkodnak hozzá, viszont a hangszerészek általában azt mondják, hogy felesleges. Régen én is ragaszkodtam hozzá, ám az utóbbi idõben saját magam tapasztaltam meg, hogy abszolút kényelmesen és élvezettel lehet E-mechanika nélküli fuvolán is játszani. Itt nálam csak kivételesen találsz e-mechanika nélkülit, csak akkor, ha kipróbáltam, és bátran ajánlom, és mindig külön felhívom rá a figyelmet. Vigyázz, ez olyan kérdés, amit érdemes a fuvolatanárral megbeszélni!

Kell nekem a h-láb?

Kezdõknek biztosan nem kell. Hosszabb, nehezebb lesz tõle a fuvola, kisgyerekeknél ez pont nem jó. Viszont a késõbbiekben, zenei pálya felé kacsintgatva nagyon jól jöhet. Egyszóval ha kezdõnek választasz fuvolát akkor inkább a hagyományos C-láb a jobb választás.

Kell nekem offset G-billentyû?

Igen, mindenképp fontos, fõleg gyerekeknél, vagy akinek kisebb a keze. Kényelmesebb és természetesebb kéztartást fog biztosítani, ha nem egysorban vannak a billentyûk. Újabban egyre több csúcsminõségû fuvolát látok g-offset nélkül. Csak olyan vegye meg, aki kipróbálta elõtte élõben is.

Kell nekem lukas billentyû?

Teljesen kezdõknek nem kell, fõként kicsi gyereknek nem. De egyébként hamar meg lehet szokni az érzést és érdemes kipróbálni haladóbbaknál, mert nyíltabb, teltebb hangzást nyújt a nyitott billentyûzet. Az átmeneti, "megszokom" idõszakban pedig segítségünkre lehet a hozzá kapható pici mûanyag dugó. A nálunk kapható nyitott billentyûs fuvolákhoz mindig adunk ilyen szettet. :)

Ezüst vagy ezüstözött?

Készítenek mindenféle nemesfémbõl fuvolát: ezüstbõl, aranyból, ötvözetekbõl. A tömör ezüstnek elõnye, hogy nem kopik le róla soha az ezüstözés és így lényegében örökéletû hangszer lesz belõle. Tanuló hangszerek esetében azonban egyértelmûen nem éri meg ezüstben gondolkodni. Konzis felvételi környékén viszont már igen. Nemesebb, gazdagabb hangzást nyújt a tömör ezüst.

Használtcikkes oldalakon gyakran látsz ezüstként hirdetett fuvolát, ne dõlj be! A tömör ezüst fejen mindig ott a nemesfém jelzés: egy mélyre beütött 925-ös számot kell találni a fej hátsó részében, vagy azt, hogy "silver head". Ha ez nincs, akkor alighanem nem ezüst. Egyébként azon is lebukik a nem ezüst fej, hogy az összeillesztésnél, ahol a testbe becsúszik a fej, ott nem annyira fényes.

Ha túl sokat törölgetik ezüsttisztítóval, vagy túl sokat izzad a keze annak, aki játszik, akkor az ezüstözés idõvel foltokban teljesen lekopik. Nem túl szép, de egyébként attól még pont ugyanolyan jól szól. Lényegesen olcsóbban lehet ilyenekhez hozzájutni. Néha én is beveszek egy-egy jobb darabot a készletbe, hogy akiknek szûkösebb a keretük, azok is tudjanak technikailag magasabb tudású fuvolán játszani. Minden esetben külön felhívom ilyen kopásokra a figyelmet, de igazából nem kell tõlük félni.

Vigyázz, sok eladó mondta, hogy könnyen újra lehet ezüstözni. Nos, ez nem igaz, csak igazán kivételes esetekben éri meg. Eleve nagyon drága, és nem is mindig sikerül ugyanolyan tartósra, mint az eredeti.

Horpadt fuvolát szabad megvenni?

Az attól függ. Ha egy parányi koccanás szépséghibájáról van szó, és nem közvetlenül a szájrész sérült, akkor szabad. De ha annyira nyomódott, hogy például a fuvola keresztmetszete megváltozik, akkor semmiképp. Különösen szeleburdi gyerekeknek kifejezetten ajánlott kicsit viseltesebb testet venni, mert nem fog drámaian esni a hangszer értéke egy-egy óhatatlan koccanástól. Nálam ritkán találtok horpadtat, egyszerûen azért, mert az ilyen fuvolák általában nincsenek eléggé megvigyázva más értelemben sem. Ha esetleg kivételt teszek, akkor az ismertetõ szövegben is külön meg fogom ezt írni.

Mi az hogy kanyarfejes vagy omega/waveline fuvola?

Normál fuvolán nem tud egy átlagos magasságú, 6-7 éves kicsi gyerek játszani, mert egyszerûen nem éri el az összes billentyût. Több megoldás létezik a különösen eltökélt, aprócska gyerekek számára, csak ismernünk kell a különféle típusokat:

  • Szokták egyszerûen “lehagyni” a C-t, a legtávolabbi billentyût, például a Jupiternek és a John Packernek is van ilyen modellje. A legalsó hang ilyenkor a “D” lesz.

  • Aztán a hatalmas basszusfuvolák mintájára, készítenek visszakanyarodó, azaz kanyarfejes fuvolákat. Ez azért praktikus, mert tényleg sokkal rövidebbé válik tõle a hangszer. A legtöbb márkánál ma már megtalálható, nálunk kanyarfejesként Yamaha, Trevor, Jupiter és Vivace szokott elõfordulni, de a Pearl-nek is létezik ilyen típusú fuvolája. Ezeknél a hangszereknél a szájrész sosem a fuvola tengelyében van, hanem bentebb. Ez az egyetlen hátránya, mert a fuvola tartását sokan bizonytalanabbnak érzik. Az elõnyét biztos nem kell ecsetelnem, akár 5-6 évesen is el lehet kezdeni vele fuvolázni.

  • Újabb fejlesztés az omegafej, más néven wave-line fejrész. Itt már egyvonalban van a szájrész és a fuvola teste is, stabilabb tartást, megtartást nyújtva a kis fuvolistáknak. Tulajdonképpen ez is egy kanyarfejes fuvola, csak éppen térben másfelé kanyarodik. Ez a modell sokkal biztosabban illeszkedik és kényelmesebben lehet vele, rajta játszani, mint a “hagyományos” kanyarfejes változatokon. Igényel viszont egy megszokást a látványa, a normál fuvolákhoz szokott szemünknek kissé szokatlan ez a hullám, ami a “csõbe” belekerült. Sokáig tartottam én is ettõl a típustól, pontosan a külseje miatt. Viszont most, kipróbálva, biztosan állíthatom, hogy érdemes megismerkedni vele. Bizonyos helyzetekben pontosan ez a típus a befutó!

Milyen márkát válasszak?

Általában mindenki azt kérdezi, hogy melyik gyártó a jó. A válasz esetenként más és más. Függ attól, hogy kinek, milyen idõtartamra, milyen célra vesszük. Függhet a szájformától, a kéz izzadásától és a pénztárcánktól is. És az ésszerû szempontokon túl is befolyásol mindenkit a választásban a saját temperamentuma, karaktere, ízlése, esetleges speciális elvárásai.

Nálunk ezeket találod:

  • Yamaha: a biztos választás, általában nagyon könnyen megszólaló, strapabíró, értéktartó, jó fuvolák. Dús, meleg hangszínük van, általában minden regiszter kényelmesen és kiegyenlítetten szólal meg. A "made in Japan" Yamahák ma már valamivel idõsebbek, jellemzõen olcsóbban is találjátok nálam, mint az indonéz gyártmányokat. Bár sok keresgélés árán ma még lehet találni kiváló állapotú japánokat is. Nagyon népszerû márka, a 211-es és 212-es a standard tanuló model a világon mindenfele. Nem bírok eleget beszerezni belõle, annyira hirtelen elkapkodjátok, sokszor el sem jut a honlapig. Iratkozz fel az oldal alján, vagy írd meg a konkrét igényedet nekem, és akkor neked írok elõször, amikor felbukkan egy új, neked való Yamaha. Újabban minden fuvolánkhoz csinálok egy kis videót, hogy könnyebb legyen a választás. :) Klikkelj ide, és nézz körül a készleten lévõ Yamahák közt.

  • Trevor J. James: egy kicsit ércesebb, harsányabb, fényesebb a hangszínük, mint a Yamaháknak, egyesek szerint férfiasabb. Majdnem ugyanolyan strapabíróak, viszont valamivel olcsóbbak. A hazai zeneiskolák nagy kedvence, többféle tanuló modeljük van és nagyon szép haladó fuvoláik is. Nekem is Trevorom van, ezért kicsit részrehajló vagyok. Négy nagy családját érdemes ismerni: 10x, Privilege, Cantabile (2020-tól Chanson), Virtuoso. A Virtoso a koncerttermekbe való, tetõtõl talpig ezüst. A Cantabile jellemzõen ezüstfejes, konziban még elég, én ilyennel diplomáztam. A Privilege az a zeneiskolásoknak való, ezüst szájrésszel készülõ model, a 10x-ek meg a belépõ hangszerek. Persze nem ennyire tiszta a helyzet, mert pl 10x-bõl is van ezüstszájrészes. 10xbõl egyébként II és III az ami nálam szokott lenni, a korábbiakat ma már általában nem érdemes megvenni. Ide kattintva megnézheted, hallgathatod a nálunk lévõ Trevor fuvolákat.

  • Pearl: itthon szintén kevéssé ismert, ám igazán nagyon színes hangzású fuvolák. Szép a kivitelezés, gyönyörû, lágy a hang, mint fénylõ gyöngyök, úgy tudnak egymáshoz kapcsolódni a hangok. Nagy kedvencem. Egyetlen gyenge pontja ennek a típusnak, hogy erõsebb igénybevételtõl hamarabb kell szervizbe vinni, mint egy hasonló kaliberû Yamahát. Jóval elérhetõbb az áruk cserébe. Nekem szívem csücske a Pearl hangzás, a tartalék fuvolám egy ezüstfejes Pearl. Szinte mindig van Pearl fuvolánk, de nagyon ritkán jutnak el a honlapunkig. :) Szinte azonnal megtalálják új tulajdonosukat. Ha érdekel ez a márka és ide kattintva nem találtad meg álmaid fuvoláját, kérlek írj! Hátha éppen most készült el vele a hangszerészmesterünk!

  • Jupiter: Meglepõen olcsó hangszer. Kevésbé tartós, mint az elõzõ márkák, viszont az elsõ egy-két évre igazán kiváló megoldást nyújthat. Nagyon könnyen megszólaltathatóak, bájos, egyszerû hangjuk van. Felnõttek is használják bõven, de én valahogy inkább gyerekkézbe valónak gondolnám. Sokszor az az érzésem, hogy valahogy "viccelni" kell velük, mert olyan könnyedek és gyermekien egyszerűek. Munkám során találkoztam már néhány megdöbbentõen jól szóló, ügyes Jupiterrel. Nem egyformák. A szervízigénye hosszútávon nagyobb mint egy Yamahának, így a zeneiskolák kevésbé szeretik, de aki még nem biztos abban, hogy tíz évre vesz hangszert, az bátran kezdheti ezzel is. Mégegyszer: kezdõknek, az elsõ pár évre, tényleg kiváló választás! A "Minden más típusú fuvola" fülnél találod ezeket a fuvolákat, itt bele is tudsz hallgatni a hangjukba. Általában van készleten legalább egy ilyen típusú hangszer.

  • John Packer: Kb 40 éve van jelen Angliában a fuvoláival. Folyamatosan fejleszti õket és mivel õ maga is fuvolista volt, személyes elvárásai is jobban dominálnak hangszereiben. Angliában nagyon népszerû tanulófuvola. Többféle tanuló modelt is készít, pl van, ami kifejezetten aprócskáknak készült, kanyarfej egy rövidebb testhez. A kezdeti lépésekhez, amikor még nem vagyunk biztosak, hogy tényleg a fuvolánál fog-e kikötni a gyermekünk, és még nem is tanult meg vigyázni a hangszerre, ott bõségesen elég ez a típus. Nyilván vannak gyerekek, akik nagyon korán nagyon határozottan tudják, hogy fuvolázni szeretnének. Ha tehetjük, nekik tartósabb, eggyel magasabb kategóriás hangszert válasszunk. Ha pedig pénzügyi okok miatt választjuk ezt a hangszert, szeretnélek megnyugtatni, hogy mindennél fontosabb az, hogy aki szeretne, az tudhasson zenélni. Tehát áthidaló megoldásnak igenis tökéletes! A "Minden más típusú fuvola" fülnél általában találsz ilyen típusú fuvolákat, itt bele tudsz hallgatni a hangjukba. Rendszerint van John Packer fuvola a készletben. Ha véletlenül nem találnál és szeretnél egy pont ilyen hangszert, kérlek szólj róla!

  • Buffet: Ezt a típust sem ismerjük itthon igazán. Pedig érdemes belekóstolni, teljesen más "ízvilág", mint a megszokott Yamahák, Trevorok. Sokkal puhább, vajasabb a hangzásuk. Tanulófuvolákat készítenek. A régebbi, 200-as típusokkal sok probléma volt, nem baj, hogy nem ismerjük õket, viszont az újabb generációs 6000-es fuvoláik, a gondos fejlesztés következményeként, már szuper adottságokkal rendelkeznek. Könnyedébben tudnak megszólalni, mechanikájuk is jobban át van gondolva és ráadásul kaptak egy speciális szájrésszel rendelkezõ fejet, a "Cooper fej"-et, az egyik legnevesebb hangszerkészítõtõl. A fuvoláink között a "Minden más típusú fuvola" fülnél tudod megnézni, meghallgatni ezt a típusú fuvolát, klikkelj ide, itt megtalálod. :) Általában van Buffet fuvola a készletben. Ha véletlenül nem találnál és szeretnél egy pont ilyen hangszert, kérlek szólj róla!

  • Gemeinhardt: és mégegy kevésbé ismert típus. Vannak országok, ahol kifejezetten kedvelik, használják többféle modeljét kezdõtõl a mester hangszerekig. Nálunk a tanulófuvoláik fordulnak elõ, de kacsingatok egy-egy magasabb színvonalú hangszer felé is. Különleges, komoly hangszínük van és teljesen más karakterû a megjelenésük is, mint amiket itthon általában ismerünk. Nekem tetszik, érdekes mix ez a fuvola egy német eredetû hangszerkészítõ és egy amerikai vállalkozás régesrég volt találkozásából. A "Minden más fuvola típus" fülnél, ha éppen van nálunk Gemeinhardt fuvola, meg tudjátok nézni, bele tudtok hallgatni a hangjába. Csak ide kell kattintanod.

bottom of page